Sociologiutbildningar underkänns

- in Nyheter
@Ida Ölmedal

Två av fyra sociologiutbildningar vid Lunds universitet har bristande kvalitet, enligt Högskoleverkets utvärdering. Kandidatutbildningen i rättssociologi bedöms brista på alla punkter.

Högskoleverket har granskat 42 sociologiutbildningar i Sverige. Nära en tredjedel bedöms ha bristande kvalitet. Två av dem finns vid Lunds universitet, nämligen masterutbildningen i sociologi och kandidatutbildningen i rättssociologi.

Enligt Högskoleverkets nya kvalitetsutvärderingssystem är det examensarbetena som granskas. Av kandidatuppsatserna i rättssociologi brister två av fem på samtliga punkter. Studenterna visar exempelvis för liten kunskap om utbildningens huvudområden.

På masterutbildningen i sociologi får studenternas kunskap om huvudområdet gott betyg. I stället är det i studenternas förmåga att ”kritiskt och systematiskt integrera kunskap” som det brister.

– Det handlar mycket om att kunna strukturera en stor mängd text och att hålla en frågeställning i huvudet, säger Axel Fredholm, studierektor på Sociologiska institutionen.

Kände ni till de bristerna sedan tidigare?

– Nej, det är ju första gången det görs en sådan här utvärdering. Vad jag känner till har det inte kommit några klagomål från studenter på de här punkterna.

Utbildningarna har nu ett år på sig att rätta till bristerna. Annars kommer examenstillståndet att dras in.

– Vi är självklart oroliga över detta, särskilt eftersom det är en snäv tidsram. Men vi kommer att lösa det genom att tillsätta en arbetsgrupp och försöka strukturera om undervisningen så att den fokuserar mer på hur man lägger upp en uppsats och hur man håller sig till sin frågeställning, säger Axel Fredholm.

Matthias Baier, föreståndare på rättssociologiska institutionen, kommenterar utvärderingen i ett mejl till Lundagård.

– Bedömarna har läst fem examensarbeten. Bedömarna menar att två av fem arbeten håller låg kvalitet avseende examensmålen. Samtidigt håller tre arbeten mycket hög kvalitet avseende samma examensmål. Detta kan tolkas på olika sätt. Men vi måste läsa examensarbetena för att tolka utvärderingen och bäst vore också om vi visste vilka examensarbete som fått högsta betyg och vilka som fått brister. Till dess att denna fördjupade analys gjorts kan vi bara konstatera att majoriteten av uppsatser bedömts vara mycket bra, men att en mindre andel har brister, skriver han.

Pär-Ola Nilsson, ansvarig för utbildningsbevakningen på Samhällsvetarkåren, är inte förvånad över bristerna. Samtidigt ifrågasätter han tillförlitligheten hos Högskoleverkets utvärdering. Läs mer här.