Besvikelse över nya tandemregler

- in Nyheter
@Gustaf Eriksson

Vad får du om du blandar över tusen studenter, stora mängder alkohol och uppdraget att cykla från Göteborg till Lund nattetid? Det blir den beryktade Tandemstafetten.

För att förbättra säkerheten har nu antalet lag begränsats, något som väcker upprörda känslor.

– Det är ett mirakel att inga allvarliga olyckor har inträffat hittills, säger Jakob Andersson, ordförande för samarbetsorganet Idrottskollegiet.

I Tandemstafetten deltar lag från nationer, kårer, föreningar och LTH:s sektioner. Tidigare har antalet lag varit obegränsat, som mest har antalet närmat sig 30.

Till denna vårs stafett har dock Idrottskollegiet beslutat att begränsa antalet lag till maximalt 20. Orsaken är oro för säkerheten.

– Stafetten är förenad med massor av risker. Det handlar framförallt om att det kan bli väldigt många cyklister på vägen samtidigt som bussarna tar mycket plats. Vi har väldigt små möjligheter att ta folk till sjukhus om det skulle behövas. Detta är en ren säkerhetsåtgärd, säger Jakob Andersson.

Många upprörda

13 av de 20 platserna till årets stafett är öronmärkta åt nationerna. Det innebär att föreningar, kårer och sektioner bara har sju platser att dela på. Trycket är hårt.

– Sista anmälningsdag är i dag och jag tror att vi än så länge har fått in intresseanmälningar från omkring 25 lag. Vi har ännu inte bestämt hur platserna kommer tilldelas, men det blir förmodligen genom lottning, säger Jakob Andersson.

Många av dem som riskerar att bli nekade är upprörda.

– Vi anordnade ett informationsmöte för att det inte skulle bli någon ryktesspridning. Det är klart att många som planerat att vara med i stafetten länge tycker att det är tråkigt att de kanske inte får vara med, säger Jakob.

Erbjöd hjälp

Många av LTH:s sektioner har starka band till Tandemstafetten. Hos dem är besvikelsen stor.

– Det har skötts väldigt dåligt. Beskedet borde ha kommit för flera månader sedan. Nu har många sektioner redan bokat bussar. Det blir trassligt för dem, säger Oscar Sandström, stafettansvarig på E-sektionen.

– Vi har varit med väldigt många år och det är tråkigt att vi nu riskerar att inte kunna vara med. Vi har erbjudit oss att hjälpa till med förberedelsearbetet men kollegiet ville sköta det själva, säger F-sektionens Jonathan Ferm.

Jakob Andersson håller med om att framförhållningen kunde ha varit bättre.

– Jag blev ordförande i februari och det gick tyvärr inte att ordna snabbare, men nu blir det förhoppningsvis en stående regel, säger han.

Svårt med tillstånd

Den första Tandemstafetten arrangerades i början av 1970-talet. Stafetten inleds med att alla lag packar in sig i bussar och åker till Göteborg. Väl där laddar lagen upp någon timme på Götaplatsen innan det framåt kvällen är dags att börja rulla mot Lund. Två studenter per lag cyklar åt gången. Resten festar i följebussen. Längs vägen gör stafetten halt för att dansa diskodans. Det första stoppet är förlagt till Ikeas parkering i Kållered utanför Göteborg. Det andra diskot hålls på ett industriområde i Falkenberg.

– Det har varit besvärligt att få tillstånd för diskona från kommunerna och fastighetsägarna. Det blir också lättare om vi begränsar antalet deltagare. Men just nu är det osäkert om festen i Falkenberg kan bli av. Men den viktigaste orsaken till de nya reglerna är säkerheten, säger Jakob Andersson.

Låga broar

En blick i den historiska backspegeln längs vägen mellan Göteborg och Lund låter ana att Idrottskollegiets säkerhetsoro är befogad. 1984 fick Wermlands nationsbuss taket bortskalat när de försökte passera under en för låg bro. Enligt Idrottskollegiet kom dock ingen till skada, eftersom studenterna i bussen låg och sov.

2004 backade Juridiska föreningens buss in i ett träd för att en stund senare välta in i en elstolpe och orsaka en mindre eldsvåda på marken.

Om de nya reglerna får någon effekt denna vår återstår att se. Årets stafett genomförs mellan den 8 och 9 maj.

Text: Gustaf Eriksson
Foto: David Khabazzi (Arkiv 2004)