”Vissa delar är högre än normal standard”

- in Nyheter
@Lundagård

Krebo Holding AB och Spelmansbostäder i Lunds nytillträdde vd Erik Hagman vägrar ställa upp på telefonintervju. I stället får Lundagård mejla ett antal frågor till honom.

I mejlet uppger Erik Hagman att han ännu inte haft möjlighet att besöka området, men enligt de uppgifter han mottagit håller husen ”normal standard och i vissa delar högre än normal standard”.

Hyresgästerna har klagat på bland annat möss i köken, vattenläckor, spruckna väggar och trasig interiör, hur ser du på det?
– Fastigheter är i behov av underhåll och i de fall som det är fråga om normalt slitage eller skador har vi underhållspersonal som handhar detta.

Är det rimligt att man som hyresgäst får dras med möss i lägenheten?
– Möss och gnagare är svåra att få bukt med men vi har avtal med vårt försäkringsbolag som omfattar skadedjursbekämpning och vi vill inte ifrågasätta deras arbetssätt.

”Alltid problem i början”
Krebos tidigare vd, Josefin Theorin, beskriver problematiken så här:
– Det är alltid problem i början när man bygger i nya områden. Dessa får man ta tag i, säger Josefin Theorin.

Problemen i andra studentstäder och det höga hyresbeloppet vill inte Erik Hagman kommentera, med hänvisning till att det skedde innan han tillträdde samt att hyran är under förhandling.

När Lundagård vill ha svar på en rad uppföljningsfrågor undviker Erik Hagman att svara.
– Mitt mål är att vi ska ha en god service och en god relation till våra hyresgäster och jag kommer att fokusera och sätta till ytterligare resurser för att undersöka status och ta tag i eventuella fel och brister så snart som möjligt.

Text: Julia Atiyeh