SVT, sluta aldrig vara tråkiga

- in Kultur

78 falafelrullar, alternativt 23 månaders Spotify premium eller 117 kilo havregryn – så mycket kostar radio- och teve-avgiften årligen. Detta kan jag krasst konstatera då jag nyligen betalat min första. Det är sura pengar, inte minst för en students fastande plånbok. Även om avgiften pratas om att bli en skatt kvarstår frågan; hur mycket får jag egentligen ut av pengarna? Ligger public servicekanalerna i tiden?

1956 var ett speciellt år av många anledningar. Det var inte bara då Ted Gärdestad, Björn Borg och Babben Larsson kom till jorden, utan även public services tevesändningar. Två år efter det sändes det första avsnittet av nyhetsprogrammet Aktuellt. Många år har gått sedan dess, men än idag är SVT en stor pjäs i medie-Sverige. Men frågan är om inte storhetstiden nu närmar sig sitt slut. Med en ökad digitalisering och höjt nyhetstempo riskerar SVT att bli omsprungna.

Det är numera en gammal nyhet att många klassiska nyhetskoncerner tvingats in i nya tider. Flöden från sociala medier har blivit en alternativ väg till nyheter. Bland dessa sociala flöden är tempot högt, och det har blivit en stor utmaning för klassiska medier att hävda sig mot detta nyhetsbrus. Jakten på clicks, virala succéer och häpnadsväckande rubriker har en risk att överrösta SVT:s mer nyanserade nyhetsbevakning. Tålamodet för djupare nyhetsrapportering och resonemang tycks sina bort. SVT:s nya nyhetssatsning Morgonstudion, som har blivit Gomorron Sveriges ersättare, är ett tappert försök att hålla ett högt tempo för att täcka allt i nyhetsperiferin. Men programmet har inledningsvis mötts av kritik för att vara för hetsigt och flåsigt.

Kalla mig gammalmodig, men jag tycker att SVT ska strunta i att följa nyhetsutvecklingen och förbli sitt gamla jag. Att konkurrera om plats på sociala nyhetsflöden och ägna sig åt hetsig journalistik borde SVT avstå från. Public service har förmånen att inte behöva jaga klicks för att finansieras. Ta vara på detta, låt andra medier slåss om uppmärksamhet i hetsigt tempo och fokusera istället på djupgående journalistik – som inte minst är viktigt
i tider kantade av fake news.

Fortsätt vara er själva, så betalar jag min avgift. Även om det kostar mig 78 falafelrullar om året.