Smånöjen som engagerar

- in Nyheter

Under onsdagen fick Lundagård ta del av smånöjena som kommer att arrangeras på Lundakarnevalen.

Foto: Poiesh Soudagar

Smånöjena innebär spex, teater, sång och satir och är menade att fungera som kortare halvtimmesunderhållning under karnevalen, dit man kan gå för att koppla av och ha roligt. Smånöjena är trots namnet större än tältnöjena och priset per smånöje är 60 kronor. Det handlar om tre olika föreställningar som arrangeras – Sketchofori, Mediemonster och imTV.

Sketchofori utspelar sig i en kafeteria som får besök av flera olika karaktärer. Det dyker bland annat upp en student som är akademiskt förvirrad, en sportkommentator, flera poliser
och en professor som är glad i att undervisa publiken i verbkunskap. Skämten – som haglar tätt – bygger mycket på ordvitsar, och det gäller att spetsa öronen för att följa den röda tråden och hänga med i tempot. Föreställningens stora styrka är roliga och engagerande sångnummer – en kompott av olika musikallåtar.

Hur skulle du beskriva ”Sketchofori” med ett ord?
– Eufori. Det är vad sketchofori anspelar på. Det handlar om glädje. Vi har förberett det här i en månad ungefär och det har skapat bra sammanhållning, säger Matilda Sörensen, som är ansvarig för föreställningen.

Mediemonster är ett smånöje som får ses som en satir över dagens medieklimat. Föreställningen kretsar kring en mumie, Dracula och Frankensteins monster som känner sig oroade över bristen på jobb inom skräckindustrin. Genom ett påhittigt manus får vi följa hur det går med monstertrions jobbansökningar. Utan att avslöja för mycket bestämmer sig Dracula för att han vill bli ”sensationalistjournalist” och även om hela ensemblen gör skickliga rollprestationer är det ytterst den blodsugande vampyren som stjäl showen.

Hur skulle du beskriva ”Mediemonster” med ett ord?
– Underbart. Vi har arbetat med det här i en månad, men vi som har skrivit manus har hållit på sedan februari-mars ungefär. Vi har haft fria tyglar och det har varit sjukt kul att fixa det tillsammans, säger ”Gadd”, som är ansvarig för ”Mediemonster”.

ImTV är en fiktiv talkshow med olika gäster och ett husband som det ofta refereras till under föreställningen. Konceptet med en talkshow-parodi fungerar verkligen bra och som publik blir man stundtals lurad att tro att man sitter i en studio. En av höjdpunkterna är talkshowens reklaminslag – korta tio sekunders-sketcher där välkända tv-program från de riktiga tablåerna parodieras. Föreställningen bjuder också på medryckande sångnummer.

Hur skulle du beskriva ”imTV” med ett ord?
– Sprudlande. Vi har setts tre veckor innan det här och repat, byggt dekoren och sytt kläder. Manuset har vi hållit på med sedan början av januari, säger Louise Wrange, som spelar karaktären Fejla, en tv-kock med en fäbless för överdrivna matmått.