Le Tigre – punk, politik och grrlpower

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Le Tigre är indiegruppen som kan överskugga vikten av allt programinnehåll

när de spelas på radio, de kan få internationella kvinnodagen att kännas

meningsfull och deras musik klarar högsta på stereon. I april spelar NYC-gruppen

i Lund.

Den åttonde mars går jag med en känsla i magen av att all internationell

kvinnodagssmörja är överflödig. Det är som om det kollektiva dåliga samvetet går

omkring och säger: ”Vi fokuserar lite på snedfördelningen i Sverige och lite på

hur svårt jämställdheten har det utanför Sverige och sedan väntar vi till nästa

år. Tur att vi har en dag om året när vi kan avverka allt dåligt samvete”.

Arrgh, det gör fysiskt ont att tänka på att feminismen är så uddlös. Däremot är

det befriande att gå på konsert med svenska Doktor Kosmos som hälsar välkomna

till spelningen, säger “vi ska inte glömma att det är internationella

kvinnodagen” och sedan fortsätter med: “Visa pattarna” och alla vi som gått dit,

som har dem som alibi för att vi inte själva säger något vettigt med våra liv,

skanderar i kör med sångaren Uje Brandelius: “Visa pattarna”. Feminism är

allvarligt, men inte i små doser. Efter konserten går jag på en krog där de

spelar Le Tigre och jag blir påmind om att den knivsudden finns.

Våren 2000 var Le Tigre favoriter på Sveriges Radio P3. Deras budskap

överskuggade allt tjafs som sades av programledare och reportrar. Jag tänkte

ofta att det hade räckt om P3s ledning hade satt Le Tigre på repeat och skickat

alla projektanställda på ´´do it yourself kurs´´ i New York där bandmedlemmarna

möts för att göra skivor. När Le Tigres självbetitlade, första album släpptes

1999 var det som om en ny vind blåste in över sekelskiftesfeminismen. Le Tigre

är en del av indie-scenen, men förväxla dem inte med S:t Etienne eller något

annat engelskt indiepopband med franskt klingande namn. Det här är amerikansk

indiepunk som har sina rötter i det tidiga nittiotalets feministiska rörelse.

Där emellan kom Spice Girls och åt upp en del av medieutrymmet.

De senaste årtiondena har sett olika feministiska grupper födas och växa upp,

för att ibland giftas bort med fotbollsproffs. Ett tag kändes Bang som det bästa

som hänt Sverige i hela världen. Det fanns en svensk feministisk tidskrift som

tog jämställdhet på allvar. Sedan dess har den på något sätt soffat till sig,

eller så är det jag som har soffat till mig. Men jag tycker inte att det hjälper

så mycket att säga “Tjejer, ring in till P3:s Folkradion, vi vill höra DIN

åsikt”. Jag tror inte att vi kan komma längre än till statistik om

löneskillnader om vi inte försöker sudda ut gränser mellan genusen istället för

att förstärka dem. Med det menas inte att vi ska sluta producera barn för att

det är en jämställdhetsfälla, men det behövs något annat.

Le Tigres förgrundsgestalt Kathleen Hanna hör dit. Hon balanserar snyggt på

den slaka linan och snåriga skogen mellan att uppmärksamma problemen, ge energi

och alternativ. Med erfarenheten av att vara strippa startade hon tillsammans

med vänner ett feministiskt fanzine, men bestämde sig för att det var bättre att

kombinera ilskan med punkens musikaliska energi. Bandet Bikini Kill uppstod och

ur den växte Riot Grrrl-rörelsen i USA i början av 1990-talet: En feministisk

rörelse där vokaler var för mjuka och ersattes med aggressiv politik på scenen.

Då var det rabiat feminism som tillsammans med energin i punkrocken

multiplicerades med sig självt och drog till sig uppmärksamhet. Samtidigt var

det annan musik som toppade hitlistorna i USA och Europa.

Le Tigre är i dag ett konceptuellt konstverk, där alla tre bandmedlemmarna

har egna karriärer utanför gruppen. De låter som en intelligent klipp- och

klistrasession på öppna förskolan där fantasin fritt får plocka ur den

populärkulturella klapp- och klanglådan. Och det är så catchy att det passar på

vilken radiostation som helst, kanske tack vare att de ges ut på små skivbolag

som Mr Lady och Chicks on Speed.

När Kathleen Hanna startade Bikini kill visade hon på skillnaden mellan att

reagera och att agera – hon hittade en offensiv som gör att du inte hela tiden

behöver gå på defensiven, som min handbollstränare skulle sagt.