Så snabbt svarar din kår på mejl

- in Nyheter
@Lundagård

Sju dagar och två minuter. Eller åtta minuter blankt. Det är tidsspannet för Lunds kårer att svara på mejl från studenter. Lundagård har undersökt kårordförandenas svarstid.

Under knappt två veckors tid skickade Lundagård tre olika mejl vid skilda tillfällen till respektive kårordförande. Mejlen skickades från tre olika pseudonymer, som alla utgav sig för att vara nya studenter vid Lunds universitet. Svarstiden varierade kraftigt.

Lunds naturvetarkår (LUNA) tar längst tid på sig för att svara på studenternas frågor via mejl. Över 93 arbetstimmar och åtta påminnelsemejl tog det för kåren att svara på de tre frågorna som mejlades. I genomsnitt måste en student vänta cirka 30 arbetstimmar, eller nästan fyra arbetsdagar, för att få svar från LUNA. Längsta väntetiden var en arbetsvecka.

Hur länge ska en student behöva vänta för att få svar från kåren?

– Jag har policyn att vanligtvis inte svara på mejlen efter klockan 18. Men annars ska det ske så fort som möjligt. Det är oacceptabelt att det ska ta en arbetsvecka, säger Paul Birch, vice ordförande på LUNA.

Varför tog ni så lång tid på er att svara?

– I det ena mejlet berodde det på ett missförstånd mellan mig och ordföranden. I de andra fallen är det för att vår kontaktmejladress för vanliga ärenden till studenterna är en annan än den era mejl skickades till.

Hur ska en student veta vilken mejladress som ska användas?

– Vi går ut med information om att studenterna ska skicka till vår mejladress luna @ luna.lu.se, för då kommer mejlet till både mig och ordförande vilket gör det lättare för oss att svara. Men självklart ska vi se över våra rutiner så att nya studenter ska kunna vända sig till rätt mejladress och få svar snabbare.

En student ska kunna vända sig till kåren för att få svar på frågor om exempelvis sin utbildning eller sina studenträttigheter. Speciellt i början av terminerna är det många nya studenter som har frågor och behöver vägledning. Kårordförandena är heltidsarvoderade vilket innebär att de har en arbetsvecka på cirka 40 timmar. De är dessutom förtroendevalda av sina medlemmar för att representera dem gentemot universitetet och för att vara ansvariga för sin kår.

Spindeln i nätet

– Kårernas huvuduppdrag är att arbeta med kvaliteten på utbildningen, vilket prioriteras av kårerna. Det finns flera kanaler att använda och kåren kan fungera som spindeln i nätet och berätta vart man kan vända sig,  säger Emma Jungmark, vice ordförande i LUS, Lunds universitets studentkårers samarbetsorganisation.

Svarar på åtta minuter

Bäst på att svara var Medicinska Föreningen i Skåne, vars snabbaste svar kom redan efter åtta minuter. Genomsnittstiden för ett svar från MF var 40 minuter, vilket är en timme snabbare än Lundaekonomernas svar, som var näst snabbast.

Varför är MF snabbast?

– Jag tillbringade mycket tid framför datorn under veckan som mejlen skickades. Arbetet som heltidsarvoderad kan vara väldigt varierande med mycket möten. Jag tror inte att vi hade varit snabbast om mejlen kommit en annan vecka, säger Anja Nylander, ordförande på MF i Skåne.

Text: Carl-Johan Kullving

Research: Max Jedeur Palmgren, Cinna Gärdenfors