Studenter ger en tidig julklapp till handeln

- in Nyheter
@Sofia Fritze

Sju Lundastudenter vill rädda den döende stadskärnan. Lagom till julhandeln lanseras ett virtuellt köpcentrum där säljare och köpare utbyter tjänster.

Svenska stadskärnor börjar falla offer internethandelns stora genomslag och mycket av svenskars shopping sker i dag framför datorn.

Det nya beteendet gör det svårare för mindre butiker att konkurrera med de stora kedjorna.

Virtuellt köpcenter ska rädda småhandlare
Men nu presenterar sju Lundastudenter en idé som ska rädda handeln från den pågående utvecklingen.
I slutet av november lanseras appen ”Luckan” – ett virtuellt köpcenter där köpare och säljare samlas under samma tak.

Bakom projektet står LTH-studenterna Victor Sandberg, John Elf, Joel Oredsson, Marcus Johansson, Jonas Munck af Rosenschöld, Oskar Handmark och Jakob Thomasson.

Idén kom till när Victor Sandberg skulle skriva sin masteruppsats på programmet industriell ekonomi. 

– Jag såg ett tydligt behov av digitalisering när jag intervjuade butiksägare. Mindre butiker har varken tid eller ekonomiska resurser att lansera en e-handeltjänst, men vill självklart synas ändå, berättar Victor Sandberg.

Kan skapa kreativt skyltfönster
Appen bygger på att säljaren ska skapa sitt eget kreativa och digitala skyltfönster. K
öparen kan i sin tur följa, med hjälp av kategorier och taggar, ett utbud helt efter egna preferenser.

– Tjänsten kommer vara gratis för konsumenterna och även för butiksägarna upp till en viss nivå. Tanken är att vi ska kunna tjäna pengar på detta i framtiden och kommer därför även erbjuda tjänster som kostar lite mer, berättar Victor Sandberg.

Inspirationsapp
I första hand är det en app för inspiration. Det finns en beställningsfunktion, men rena transaktioner ligger i framtiden.

– Vår målgrupp är främst de mindre butiker som oftast finns i stadskärnorna. Det är här vi har lokaliserat ett problem och det är därför fokuset ligger på dessa. Vi vill få liv i handeln i centrum igen och detta kräver digitalisering och marknadsföring, även för de mindre butikerna, berättar Victor Sandberg. 

Hundra butiker redan anslutna
Den 26 november lanseras Luckan till allmänheten, både som app och som hemsida. Redan nu har drygt hundra butiker i Lund, Lomma och Limhamn visat intresse och anslutit sig till plattformen.

– Vi drömmer stort! Vi vill expandera i Norden och så småningom även ut i Europa. När folk pratar om de tre största handelstjänsterna på nätet ska luckan vara en av dem, avslutar Victor Sandberg.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

You may also like

Lundastart-up växlar upp: ”Jobbat stenhårt”

Företaget Luckan har på ett knappt år vuxit sig starka och är nu redo att ta klivet ut från Lundabubblan.