Bättre än bibel

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Nummer fyra av tidskriften Bon har, med sitt ingående reportage om

kungen, inte gått obemärkt förbi vare sig hovet eller det svenska folket. För

övrigt är den tungt magasinsladdrig, precis som sina tre föregångare.

Mode,

design, musik och attityder blåser förbi på flera hundra sidor. Det här är

glansig yta, men med en vacker och intressant interiör. (De oräkneliga

annonssidorna undantagna.)

Bon rör sig i Cafés eller bibels gränszoner men är mer för

pengarna – på alla plan. Cafés sexiga flickvänner är ersatta med

knulldockor i gummi (ursäkta uttrycket, men det är för en gångs skull det mest

adekvata). Eller med det enda rejäla reportaget jag läst om designerkollektivet

acne, ”det nya folkhemmets design”. Eller med ett reportage om finsk

hiphop. Eller en blänkare om klädmärket ”Tönt”.

En befrielse med Bon är att dess mode/design/trendrapportering inte är

lika pretentiös och tendentiös som den var i bibel. Även om Bon

skriver en på näsan, gör den det med trycksvärta stället för att rista

modemässiga, lokko-stämplade förkunnelser med rakblad på nästippen.

Bon är långt från ett underdånigt magasin, men självsäkerheten är i deras

fall oftast charmerande. Kanhända varierar kvaliteten på skribenterna, men de

flesta i Bon vet vad de skriver om.

Allvarligt talat bör alla trendlapande män som tidigare köpt Café med den

dåliga ursäkten att det är bra reportage, eller de som köpte bibel för

att den var trendig, undantagslöst vända sig till Bon istället. Här är

det sant, nämligen.