Regissören som väcker blandade känslor

- in Kultur & Nöje

På plats: Lukas Moodysson på Mazettiscenen i Malmö 23 oktober.

Före inspelningen av hans senaste film Lilja 4-ever föll Lukas Moodysson ner på

knä och bad. Om han blev bönhörd vet han inte.

– Det händer ofta att jag blir arg när

något krånglar. Jag råkade slå sönder

några monitorer och kasta dem i riktning mot några estniska poliser, vilket var

lite pinsamt.

Moodysson har svårt för inspelningar när kyla, natt och bilar finns med,

berättar han. Då vill han bara gå hem. Och hem var precis vad han har gått hos

publiken som sett Lilja 4-ever.

– Framför allt är det en film som en del avskyr, menar han.

Moodysson förklarar att det religiösa hoppet var huvudpoängen i filmen, vilket

många icke-troende värjer sig mot.

– De har ingen nytta av det hoppet i vardagen. Det går inte att trösta någon som

blivit lämnad av en tjej med att ”du kommer i alla fall till himlen.”

Lilja 4-ever är en brottningsmatch mellan ett helvetiskt människoöde och hoppet

om att klara sig. Moodysson själv

säger att det viktiga i filmen är vad som händer efter döden, att någon tar emot

en i himlen. Han beskriver sig själv som opassionerat religiös.

Det kan tyckas förvånande att en regissör som protesterar mot etablissemanget

genom att komma iklädd nalleöron till Guldbaggegalan köper himmelriket som en

källa till hopp.

Så enkelt är det dock inte. Han säger att människor som tror på Gud vet vad det

innebär att tvivla och att endast människor i Livets ord kan förneka att

verkligheten kan vara hemsk.

Moodysson har haft drömmar om att bli försvarsadvokat. Men eftersom han

inte ens har gått gymnasiet blir det för jobbigt, förklarar han. Genom att i

film belysa utsatta människors situationer på individnivå och därigenom försvara

dem, tycker han ändå att han drar sitt strå till stacken. För han tror att film

kan förändra.

– Alla filmer förändrar dig, de etsar sig fast på näthinnan utan att man är

medveten om det.

Moodysson menar att trafficking finns på grund av enorma ekonomiska klyftor i

världen.

– Lettiska flickor går att sälja till Sverige, det är inga norska flickor som

säljs hit. Det kan lika gärna handla om andra kontinenter som till exempel

Mexico kontra USA, menar han.

Moodysson talar om trafficking som ett slags modern slavhandel, en handel som

dessutom har eskalerat sedan gränsen mellan öst och väst rivits. Förr hade

människor ingen frihet i öst, nu har de ingen trygghet.

Moodysson är påläst. Han kan sitt ämne. Samtidigt är han lurig. Ena

stunden samtycker han till att han är i klass med Bergman, strax efter säger han

att han inte vet om hans egna filmer är bra.

Mer bestämd är han dock när han säger sig hoppas att människor som ser Lilja

4-ever ska känna frustration över att inte kunna påverka filmens handling, men

att de ska vilja påverka verkligheten.

Han tillägger att man ska inte förneka att människor i dag både vill tjäna

mycket pengar och samtidigt ha en revolution. Att vi kan åstadkomma något

vettigt eftersom vi inte behöver jobba arton timmar i en gruva varenda dag.