Dagens hedningar

- in Reportage

Traditionella religioner påminner om ett Happy Meal, alltså ett färdigt paket

som det bara att acceptera för resten av livet. Vår religion är mycket mera

dynamisk, säger Fredrik Gregorius, teologdoktorand och troende wickan.

Innebörden i det sistnämnda är han dock förtegen om.

En besökare på Lunds Paganistiska förening, LuPaS, hemsida befinner sig i en

främmande värld. Känslan av en samling kufar som är ute efter att verka mystiska

varvas med intrycket av seriös föreningsverksamhet.

På ena sidan finns en beskrivning av religionen wicca. Där finns också bilder på

ceremonier, bland annat en där en naken man håller ett svärd mot magen på en

kvinna.

I nästa ögonblick skulle sidorna kunna tillhöra ett politiskt ungdomsförbund:

”Anmäl dig till sommarträffen nu!”.

Gemensam kör

Bilden förändras återigen efter ett samtal med Fredrik Gregorius och

Johannes Jörgensen, båda aktiva i föreningen.

Bägge två ger ett intryck av att ha stor distans till sig själva, men vad de gör

och vad de egentligen tror på är inte lätt att förstå:

-Vi är bägge två wiccaner. I stora drag kan man säga att det rör sig om en kult

av framför allt ”gudinnan” och ”den behornade guden”, säger Fredrik.

Jaha. Svaret ger snarare upphov till ännu fler frågor, vadå gudinnan och

behornad gud, och framför allt, hur ser kulten och ceremonierna ut?

Där tar det stopp.

Fredrik och Johannes mumlar om att ceremonierna är komplicerade att förstå och

att de kanske inte är hemliga, men heller inte helt officiella. De är noga med

att poängtera att just de två råkar tillhöra wicca, men att flera olika

religioner finns representerade i föreningen.

Dessutom menar de att det inte finns någon sammanhållen tro, varken för wiccaner

eller för någon annan nyhednisk religion:

– LuPaS är en fyra år gammal förening för nyhedendom. Det är en

samlingsbeteckning för flera olika religioner, såsom asatro eller wicca.

Flera olika religioner som har en förening ihop kan låta konstigt. Hur kan man

samsas, hur kan några gemensamma aktiviteter överhuvudtaget göras?

Johannes berättar:

– Vi har pubkvällar och en kör, där vi sjunger mycket, allt från Orffs ”Carmina

Burana” till svenska folkvisor.

Att förenas över religionsgränserna verkar inte vara ett problem för

paganisterna.

– Generellt kan man säga att nyhedniska religioner inte har några heliga verk,

dogmer eller regler som måste följas. Religionen behöver alltså inte innebära

några livsstilsförändringar. Vår tro förändras hela tiden, om vi till exempel

läser en intressant bok eller talar med någon annan intresserad människa.

En dynamisk religion

Att både Fredrik och Johannes definierar sin egen tro som just en religion

och inget annat står klart.

De är inte med i statskyrkan och på hemsidan finns till och med instruktioner

som talar om hur man ska gå till väga för att gå ur Svenska Kyrkan.

De båda hedningarna är noga med att ta ned sin tro på jorden. De är båda

teologiskt intresserade, Fredrik är dessutom doktorand på teologiska fakulteten,

och det märks att de är vana vid att se på sin och andras tro på ett nyktert

sätt:

– Många som kommer nya till vår förening tycker att våra diskussioner kan vara

alltför självkritiska och akademiska. De flesta som är aktiva i föreningen

studerar också teologi eller är intresserade av teologi.

-Traditionella religioner påminner om ett Happy Meal, alltså ett färdigt paket

som det bara att acceptera för resten av livet. Vår religion är mycket mer

dynamisk, säger Fredrik Gregorius.

Föreningen har ett trettiotal medlemmar i Lundatrakten. På andra håll har

nyhedniska religioner större betydelse, men att ge något exakt svar på hur många

som bekänner sig till nyhedniska religioner är svårt att säga, menar Fredrik,

eftersom de flesta inte är organiserade:

– I framför allt England och USA finns många fler som tillhör nyhedniska

religioner.

– Wiccapräster har till exempel rätt att viga människor på vissa ställen i USA,

säger han.

Kakor till gudarna

Reaktionen från de traditionella religionerna är varierande:

– I Sverige har reaktionerna från kristna samfund varit väldigt sparsamma, men i

Storbritannien har fundamentalistiska kristna grupper till exempel bränt ned

nyhedniska kultplatser.

Men att offerceremonier skulle förekomma värjer sig Fredrik mot.

– Ingen av de religioner som finns representerade i LuPaS ägnar sig åt

blodsoffer, alltså offer av levande varelser. Faktum är att jag aldrig ens

träffat på någon grupp som sysslar med det. Däremot förekommer andra offer, som

kakor eller vin som ges till gudarna, till exempel i wicca. Det är egentligen

inte konstigare än en kristen nattvardsceremoni.

-Jamen varför offrar ni, vad ber ni om?

Mummel igen.