2012 – Nischernas år!

- in Krönikor
@Erik Neppelberg

För att kunna ta plats i år ska man vara smal. Det tycker i alla fall Erik Neppelberg, som föreslår att du ska läsa ”orientalisk dans” och starta en klubb med bara joddlarmusik.

Bästa student. Känner du dig som som en del av den grå massan som läser samma sak som alla andra? Oroa dig inte, ta istället hitta en udda nisch! För på Lunds Universitet kan du under våren 2012 bl.a. läsa kurserna ”Mejeriteknologi” 7,5 hp, ”Critical animal studies” 7,5 hp, eller varför inte ”Orientalisk dans” 8 hp. 2012 kommer nämligen att bli de udda nischernas år!

Bästa företagare. Känner du dig som som en del av den grå massan som jobbar med samma sak som alla andra? Hitta en udda nisch! Ta och öppna en butik som enbart säljer träskor, en klubb som bara spelar joddlarmusik eller en restaurang som bara serverar betor eller varför inte bara gröt likt den i Köpenhamn? Någonstans så känner jag att de udda nischerna kommer att bli sättet på vilket den småskaliga näringsverksamheten kommer att komma tillbaka mot de stora jättarna.

Ta exemplet med den gigantiska tyska hemelektronikkedjan som är motsatsen till nischad och verkligen har allt i sitt sortiment, och som konkurrerat ut de svenska mellanstora kedjorna. Hur kan man då slå sig in på den marknaden igen? Hitta en udda nisch! Lämna fullsortimenten och fokusera bara på till exempel miljövänliga brödrostar eller ekologiska dammsugarpåsar. Då kommer kunderna. Detsamma gäller dagligvaruhandeln. Hur ska man kunna konkurrera med stora lågpriskedjor? Hitta en udda nisch! Öppna en butik som bara säljer olika sorters toalettpapper, eller olika sorters lök eller varför inte enbart hemmagjord organisk kattmat?

Genom internet och sociala medier har de olika nischerna kommit att frodas, och inte minst de udda. Aldrig tidigare har det varit så lätt att hitta likasinnade och dela sina intressen på forum, bloggar och på Facebook. Idag är det dessutom enkelt att starta en egen e-handel och sprida sina nischade produkter över hela världen. Eller som akademiker, varför inte sprida sin nischade kunskap? Världen ligger öppen, och det finns alltid en målgrupp därute. För 2012 års nyårslöfte lyder; ska man lyckas, så ska man bli smal.