Århundradets knull

- in Historisk tillbakablick

Lägg könshår i din älskades våfflor och personen är garanterat din. Jonathan Lindström har skrivit om äldre tiders sex i Norden. En hel del av våra förfäders mer eller mindre liderliga vanor lever fortfarande kvar. På gott och ont.

– Jag var livrädd när jag började med den här boken, eftersom jag är en gubbe.

Jonathan Lindström, arkeolog, författare, illustratör och medverkare i Sveriges radios program Spanarna, kom i år ut med boken Alla tiders sex. Boken är ett försök till kartläggning av nordbornas sexliv under forntid och medeltid. Hans farhågor besannades till viss del i en kritisk recension i Expressen, skriven av Isobel Hadley-Kamptz den 3 februari: ”Lindström må slå sig för bröstet som progressiv man, men den moderna rentvättningen av dessa gudinnor till ofarliga men sexiga ljusgestalter är antifeminism om något”.

– Hon irriterade sig på att jag var gubbe. Hon gjorde sig rolig över en sorts påklistrad feminism. Dessutom förvanskade hon en hel del av boken.

Jonathan Lindström gör en jämförelse mellan svunna tiders våldtäktskultur och nutidens #metoo-rörelse. Historiska källor förminskar gärna sexuella övergrepp och gömmer undan verkligheten.

– Något kan framställas som en bröllopsscen fast det egentligen har varit en våldtäktsscen.

Nutidens människor har också en tendens att förvränga historien för att passa in den i ett visst narrativ.

– Det finns till exempel en utbredd uppfattning om att den vikingatida kvinnan var stark. Man vill lyfta fram kvinnor i historien, vilket är bra. Samtidigt finns det en tendens att man glömmer hur den typen av samhälle förtrycker kvinnan.

Syftet med boken är delvis att få oss att reflektera över vår egen tids sexualitet. Boken rymmer såväl rolig kuriosa som strukturellt förtryck, asagudarnas sexuella eskapader och våldtäkter.

– I mycket har jag skrivit en nyfiken och undersökande bok, där jag ibland hittar säkra fakta, ibland associerar och försöker lägga fram hypoteser som kanske kan testas på mer material i framtiden och utvärderas.

Jonathan Lindström tycker att nutidens Sverige är den tid och plats där människor haft bäst sex genom historien. Här finns en hög teknologisk standard med preventivmedel och sjukvård, sekularism och sexuell frihet.

– Men på en andraplats kommer nog jägarstenåldern.

Då levde människor ofta i små grupper. Samhällshierarkier, som patriarkatet, var begränsade i sin utsträckning. Mellanmänskligt förtroende var centralt.

Den styrande faktorn i sexlivet var barnafödandet, medan regler för samlagets utförande ansågs sekundärt. Detta började förändras med bondestenåldern och den ökade bofastheten i södra Sverige.

– Ett tecken på hierarkiernas uppkomst var att man började med människooffer då, huvudsakligen unga kvinnor som slogs ihjäl och dränktes. Sen blev det trappstegsvis värre från bronsåldern, och ännu mer under yngre järnåldern-vikingatiden.

Sexlivet började regleras utifrån patriarkatets struktur. Dels fick arvsrätt och släktband betydelse i och med bofastheten, då man började samla på sig ägodelar. Dels började sådant som manlig heder och status att ha ett finger med i relationsspelet.

Ett kapitel i boken behandlar polygyni under vikingatiden. Polygyni är en form av månggifte där män gifter sig med flera kvinnor. Ju fler hustrur en man hade, desto högre status hade han.

Problemet är att det snabbt uppstår brist på kvinnor, varför man sökte sig utåt i världen för att hämta hem fler.

– En drivkraft bakom vikingatågen var att kidnappa kvinnor för polygyni.

I dagens samhälle finns det ett förhållningssätt till sexualitet som en identitet och ett uttryck. I hedniska samhällen kunde man till viss del prata öppet om sex, men sedan satte kristendomen stopp för det.

– I det hedniska samhället lyftes fruktbarheten fram i religiösa sammanhang. I det vanliga samhället fanns hårda regler kring sex, främst för kvinnor. Men man kunde prata lite mer öppet eftersom skammen inte fanns i samma utsträckning, säger han och fortsätter:

– Under den kristna tiden var sexualitet i stället skamfyllt. Man skulle bara ha sex i syfte att skaffa barn. Allt annat sex, till exempel sex mellan homosexuella och oralsex, gick bort.

Synen på kvinnans njutning under den hedniska tidem kan skymtas indirekt, exempelvis genom vilka anklagelser män och kvinnor utsattes för.

– Männen får inte vara som kvinnor, alltså omanliga, och kvinnor får inte vara lösaktiga. Men inom patriarkatets regler så kunde kvinnor ha ett bra sexliv. Och smygförhållanden fanns det massor av.

Vissa fenomen rörande sex och sexualitet kan kännas igen i nutid. Sexighet verkar exempelvis alltid ha varit kopplat till mängden synlig hud och kroppens former. Hur stor mängd det handlar om har däremot varierat.

– När man hade långkjol kunde en ankel vara sexigt att få syn på.

Porr är ytterligare ett historiskt kontinuerligt fenomen.

– Om man definierar porr som en avbildning som på något sätt gör folk upphetsade och att tänka på sex, så har det nog alltid funnits.

På hällristningar i Bohuslän från bronsåldern har upp till 86 procent av de avbildade männen erektion. Enligt en tolkning föreställer det obsceniteter skapade av ”sysslolösa stenhuggarlärlingar”. Alltså en sorts motsvarighet till dagens penisklotter.

Jonathan Lindström tror däremot att erektionens förekomst på hällristningarna har en simplare innebörd – att det helt enkelt föreställer en man, eller en potent man.

– Om man däremot ska identifiera något som att det är porrigt gjort, så är hällristningarna inte så mycket att hänga i julgranen. Man får i stället gå till högre civilisationer, som romarriket. Där finns till exempel porriga målningar på bordeller.

Ett fenomen som skiljer  2021-människan från forntidsmänniskan är användningen av magi i kärlekssyften.

Vit magi kunde användas för att väcka lust hos ett kärleksobjekt. I ett våffelrecept så sent som 1908 framgår det att en flicka kan servera en pojke våfflor gräddade med könshår i för vinna hans hjärta. Sådan magi var visserligen straffbar längre tillbaka i tiden. I boken tas ett exempel upp där en kvinna ställdes inför rätta för att ha blandat mensblod i brännvinet till en man 1699.

– Man brände häxor på 1600-talet, och någon enstaka gång in på 1700. Sedan lättade man på lagstiftningen.

Svart magi eller förbannelsemagi kunde istället användas för att exempelvis tvinga någon till samlag eller äktenskap. Det förekommer såväl i mytologin som i människornas verklighet.

– Som när guden Frej uppvaktar den vackra jättinnan Gerd. Han förbannar henne och hotar med att hon ska bli misshandlad av den fruktansvärda trehövdade tursen. Då ger hon efter för Frej.

Magi användes också som ett sorts preventivmedel. Den röda tråden som löper genom kvinnans sexuella historia är just barnafödandet, och riskerna med oönskade graviditeter. Kvinnor kunde till exempel äta harblod eller svära bort sin själ åt djävulen. Även farligare metoder, som att svälja kvicksilver, förekom.

Det fanns förstås även mer konventionella sätt att undvika graviditeter. Avbrutet samlag verkar ha praktiserats mycket länge, något som kom att få namnet ”tröska inne och skaka ute”. Även oralsex och petting lär ha varit vanligt. Det förekom även att kvinnor, liksom i dag, tog stora risker för att undvika graviditeter, eller rent av lämnade sina nyfödda barn för att dö ute i skogen.

Det är en påminnelse om det patriarkala förtrycket, som genom historien har lett till ett skuldbeläggande av kvinnlig sexualitet, övergrepp på kvinnors kroppar och tvång till oönskade graviditeter. Risken att skadas allvarligt eller dö kan fortfarande vara ett bättre alternativ för vissa kvinnor än att bära fram ett barn.

Samtidigt indikerar de många preventivmetoderna att även lust och kärlek varit allestädes närvarande.

– En kärleksfull, fri sexualitet måste hela tiden försvaras, säger Jonathan Lindström.