Den som väntar på något gott får vänta alldeles för länge

- in Kultur & Nöje, Recension

Originaltitel: House of Gucci
Regissör: Ridley Scott
Biopremiär: 26 november 2021 (Sverige)
Språk: Engelska
Längd: 2h 38 min

Familjefejd, förräderi och tragedi utdraget i ett två och en halv timme långt drama. House of Gucci innehåller allt och lite till. Men med ett otydligt fokus blir det kanske till och med lite för mycket?

Lady Gaga somPatrizia Reggiani i HOUSE OF GUCCI
A Metro Goldwyn Mayer Pictures film
Foto: © 2021 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc.
All Rights Reserved.

Filmen inleds med en röst. Det är en bekant röst som är dold bakom en italiensk brytning. En röst som har fyllt upp arenor. Lady Gaga spelar Patrizia Reggiani, en av huvudpersonerna i House of Gucci. Tillsammans får hon sällskap av välkända skådespelare som Al Pacino, Adam Driver och Salma Hayek. Med en sådan imponerande uppställning var det inte konstigt att förväntningarna inför filmen var höga.

Regissören Ridley Scott har även han ett imponerande CV med filmer som Alien, Blade Runner och The Martian i bagaget. Långt bort från utomjordiska och alternativa världar har Scott nu regisserat den verklighetsinspirerade filmatiseringen av familjen Gucci under slutet av 1900-talet då allt gick i kras.

Vi får ta del av en kärlekshistoria mellan Patrizia Reggiani (Lady Gaga) och Maurizio Gucci (Adam Driver). Men det är inte en romantisk eller storslagen typ av kärlek som tittaren kanske hade hoppats på. Det är snarare en berättelse fylld av affärer, osämja och otrohet. Deras kärlekshistoria är iallafall ingen klyscha, det är en sak som är säker.

Postern till House of Gucci
via SF Studios Sverige

Stora delar av filmen utspelar sig i Italien där vi får hoppa mitt in i det framgångsrika familjeföretaget Gucci. Maurizio Gucci är barnbarn till företagets grundare, Guccio Gucci. Med många inblandade familjemedlemmar och desperata försök att fortsätta företagets framgångssaga råder det oenigheter vilket resulterar i intriger och kaos.

Då filmen är inspirerad av verkliga händelser, kan nog den som har koll på Gucci-familjen ana vad som komma skall. House of Gucci avslutas med en tragedi vilket ironiskt nog var det enda som livade upp filmen.

Efter att ha sett det två och en halv timme långa dramat lämnas jag med fler frågor än svar. I en film som ska porträttera en familj som har allt saknas det konstigt nog väldigt mycket, inte minst en tydlig vinkel och en röd tråd. För modeälskare finns där dock ljusglimtar att se fram emot, även om de också är få. Kort sagt: House of Gucci hade väldigt mycket men samtidigt så lite. Lite av allt snarare än mycket av något.