När vetenskap sätts på tvären

Kunskapsutbyte över fakultetsgränserna. Lundagårds utbildningspolitiska krönikör Mia Huovilainen anser att det är dags att tvärvetenskapliga ämnen ges den uppmärksamhet som de förtjänar.

Något som utmärker Lunds universitet är dess ämnesbredd, som vi med åtta fakulteter kan skapa en fontän av kunskap som sprutar ut idéer och lärdomar för individ och samhälle. Men, vad som ger ämnesbredden dess mening är hur vi i mötet med personer från olika bakgrund och expertområden kan hitta nya perspektiv på gemensamma problem. Jag brukar säga att jag andas och lever ”HumTek”, det vill säga humaniorans och teknikens ”love child”, och det är därifrån min kärlek för det tvärvetenskapliga har vuxit. 

Mötet mellan discipliner är något som jag ofta ser som studerande på Humanistiska och teologiska fakulteterna (HT). Inte sällan händer det att jag träffar studenter som är på resande fot på HT. En ingenjörsstudent som läser en termin tyska inför sitt utbyte i Berlin, och en juriststudent som läser filosofi för att bättra på sin argumentation och kritiskt tänkande. 

Lunds universitet har särskilda utbildningar (såsom mänskliga rättigheter och humanekologi) som gör att studenter kan lära sig av varandra på ett sätt som studenter vid andra utbildningar inte kan. I dessa tvärvetenskapliga utbildningar tillåts studenter med olika behörigheter, och därmed olika kompetenser, möta varandra och bidra med nya sätt att se på olika företeelser. 

Fenomen som vi stöter på i dagens komplexa samhälle kräver en mångfacetterad analys. För att vi ens ska kunna försöka oss på en någorlunda acceptabel förklaring av världen runtomkring oss behöver vi flera perspektiv. Kan vi förstå olika politiska fenomen utanför den historiska och psykologiska kontexten? Kan vi utveckla produkter utan att förstå hur människans kognition och fysik begränsar produktens design?

Under historiens gång har tvärdisciplinära möten gett upphov till nya forskningsfält, till exempel kognitionsvetenskap och bioinformatik. Det finns en kreativ aspekt av formationen av nya discipliner i det att man med hjälp av nya teorier kan upptäcka nya sätt att lösa problem och svara på frågor, som annars hade förblivit osynliga för oss.

Jag anser att universitetet borde främja det tvärvetenskapliga utbytet ännu mer än vad som redan görs i dagsläget. Vi behöver ha fler fakultetsöverskridande samarbeten genom exempelvis projekt där studenter kan träffas och enas mot ett gemensamt mål. Samarbete kan också främjas genom att lätta på eventuella administrativa spärrar så fakulteter lättare kan koordinera mellan sig. Slutligen kan en utvärdering genomföras för att granska hur studier på grundnivå kan ge behörighet till relevanta kurser och program på avancerad nivå vid andra fakulteter.

Utan det tvärvetenskapliga mötet gör ämnesbredden på Lunds Universitet ingen större nytta.