Spexet som livskraftig anakronism

- in Kultur & Nöje

Spex är en fantastisk konstform, säger vissa. Akademiskt snobberi, hävdar andra.

Lundagård gick till Jesperspexet senaste uppsättning och begrundade spexens

relevans idag.

Jesperspexet Lars Levi Laestadius Stora salen, AF-borgen

Somliga tycker att man knappt kan räkna sig som Lundastudent om man inte gått på

något spex, medan andra hellre raljerar elakt om de ”studentikosa tokigheterna”.

Även om Jesperspexarna i år kör på den mer moderna linjen med ett otypiskt

spextema: den norrländske väckelsepredikanten Lars Levi Laestadius, så byggs

ändå intrigen på traditionellt sätt utifrån en historisk person eller händelse.

Och Lundaspexarna, Lunds äldsta spex, månar om det klassiska arvet och sätter

upp Uarda och Djingis Khan med jämna mellanrum. Alla de kända spexen från början

och mitten av 1900-talen handlade om händelser och personer i antiken. Men idag

kan det leda till pinsamma problem. Skämten kräver ofta en med våra dagars mått

mätt enorm klassisk bildning. Hur många kan till exempel Iliaden på sina fem

fingrar? Lustigheterna som till stor del består i att sammanföra personer från

olika historiska tider kan falla helt platt. Det kan nämligen vara svårt att

uppfatta det tokiga i att en person från 200-talet före Kristus samtalar med en

från 400-talet efter Kristus. Just detta skämt förklarades vara en ”våldsam

anakronism” i ett spexprogram från Lundaspexarna för en del år sedan.

Trots nytänkandet i ämnesval har Jesperspexet om Laestadius många av spexets

utmärkande egenskaper. Alla sånger sjungs två gånger och replikerna är pepprade

med ordvitsar, spetsfundigheter och vinkar till samtiden. Denna vilja kan för

coolhetsdyrkande 1970- och 80-talister ofta framstå som jobbigt käck och

krystad. Jesperspexets uppsättning är inget undantag. Ibland slås man också av

tanken att lustigheterna är mycket roligare för dem som står på scenen än för

publiken. I vissa stunder känns det helt enkelt som en uttömd konstform.

Men visst har detta spex ljuspunkter. När de samiska gudarna sjunger The

Ark-låtar eller när karaktären August Palm sjungande agiterar om LO, kommer

spexets egenskaper till sin rätt: den sunda respektlösheten, de finurliga

ordkonsterna och frånvaron av blodigt allvar. Då får också de genomgående

duktiga musikerna en chans att glänsa och inte bara bli glömda i diket. Det är

just denna ojämnhet i kvaliteten som kännetecknar Jesperspexet, då känslan av

intern lokalrevy blandas med ibland lysande artisteri och musik.