Madina är besviken på Sverige

- in Nyheter

Efter sju veckor i Sverige fick Madina Balgabek från Kazakstan äntligen ett svenskt bankkonto. Hennes upplevelse av de svenska bankerna har varit frustrerande, och hennes bild av Sverige har nu helt förändrats.

Foto: Daniel Kindstrand
Madina Balgabek. Foto: Daniel Kindstrand

Den 11 augusti kom Madina Balgabek från Almaty i Kazakstan till Lund för en utbytestermin. Redan dagen efter hennes ankomst bestämde hon sig för att öppna ett bankkonto.
– Jag hade hört från andra att det skulle vara lite problematiskt att få ett konto men jag behövde det för att få mina stipendiepengar, så jag ville fixa det innan terminens början, säger Madina Balgabek.

Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort.
– Jag upptäckte att den som inte har något personnummer har samma rättigheter som en katt, säger hon.

Madina Balgabek började med att besöka fyra banker i Malmö. Hon fick ett nej vid Handelsbanken och Nordea ville bara ge henne ett konto utan kort. Vid Danske bank fick hon höra att hon behövde en kortinnehavarförklaring från sin bank i Kazakstan.
– Det skulle ha tagit mig flera månader att få pappret från Kazakstan och det skulle kosta mig mycket pengar, säger Madina Balgabek.

Det var hos SEB hon äntligen hörde de lugnande orden: ”Inga problem, vi fixar det åt dig”.
– Jag frågade om jag också behövde visa mitt bevis på uppehållstillstånd, men de sa att det inte var nödvändigt.

Efter någon vecka kunde hon äntligen skriva under alla dokument. Men 20 dagar senare fick hon ett mejl som meddelade att hon inte kunde få något bankkonto hos SEB.
– Banken skrev att min ansökan fått avslag eftersom jag inte hade lämnat in något bevis på uppehållstillstånd. Detta var exakt det som jag hade frågat tidigare, säger Madina Balgabek.

Hon fortsatte sin jakt på ett konto i Lund. Återigen fick hon olika besked från SEB.
– Först sa de att jag inte kunde få ett konto över huvud taget eftersom jag stannar kortare än sex månader, men när jag sa att jag behövde det för att få mitt stipendium ändrade de sig.

När de sedan fick höra att hon var från Kazakstan blev beskedet att hon skulle behöva vänta ytterligare fyra veckor. Till sist hittade Madina Balgabek lösningen hos Danske bank i Lund. Efter att hon fixat ytterligare några dokument, vill säga.
– De krävde att jag skulle ta med ett dokument som bevisade att jag är folkbokförd i Kazakstan. Men regeringen lämnar bara ut dokument skrivna på ryska eller kazakiska så med hjälp av min mamma fick jag ordna en översättning.

Den 19 september fick Madina Balgabek sitt konto hos Danske bank, tio dagar senare kom hennes kort. Fram tills att kortet kom hade hon lyckats ordna så att Erasmus Mundus betalade ut hennes stipendiepengar i checkar. Det gjorde att hon ofta gick runt med stora summor kontanter på sig, något hon tyckte var opraktiskt. Men framförallt är hon besviken på Sverige.
– Jag kom till Sverige med en idé om att det här var ett välutvecklat land med god service, men i många andra länder är bankerna mycket mer villiga att ge internationella studenter ett konto.

Madina Balgabek är dock tacksam för hjälpen hon fått från universitetet. När hennes koordinator fick höra om problemen följde hon med till banken.
– Hos SEB var de mycket mer hjälpsamma när hon stod bredvid mig. Det gjorde mig upprörd, att man behöver ta med en svensk. Jag har upptäckt att Sverige inte är en utopi.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

You may also like

Kort om våra kort

”Det analoga levererar när det digitala havererar.” Studentlivskrönikör