Fimpa myterna Östros!

- in Debatt
@Lundagård

Regeringens utbildningspolitik i allmänhet och lärarutbildningen i synnerhet har

tidigare debatterats av Jonas Dahlgren, medlem i Lunds moderata ungdomsförbund,

och Thomas Östros, utbildningsminister (Lundagård nummer 7/01 och 9/01). Här

argumenterar Dahlgren för att gymnasielärarreformen är ”pedagogiskt flum”.

I nummer 9/01 Lundagård bräker utbildningsministern för fulla gomsegel ut sin

ilska över min verklighetsbild av den nuvarande Lärarhögskolan.

Utbildningsministern borde istället uppskatta att studenter och forskare deltar

aktivt i samhällsdebatten för att förbättra sin vardag. Kanske är det så att

Östros har missuppfattat vilka grunder en god högre utbildning vilar på? Om allt

vore frid och fröjd inom den svenska skolan skulle inte så kallade “privata

alternativ” uppstå.

Det är uppenbart att Östros behöver sig en titt i verklighetens Lärarhögskolor,

för han verkar inte veta att den s-märkta skolpolitiken inte håller måttet. Som

gymnasielärare har jag haft mycket liten användning av mina 40 poäng vid

Lärarhögskolan och året där känns som ett förlorat år. En tveklös majoritet av

den kull jag tillhörde som examinerades har samma vittnesbörd att meddela.

Ganska säkert är detta också den sammanfattande dom som vi studenter ger

den s-märkta utbildningspolitiken. Ännu djupare ämneskunskaper med

forskningsförankring är önskvärt. Detta borde bland annat efterföljas av fler

lektorat inom gymnasieskolan.

Pedagogiskt flum kan aldrig ersätta djupa ämneskunskaper. Fast djupa

ämneskunskaper innebär inte sossarnas partibok.

Östros har faktiskt rätt i att Moderaterna säger nej till regeringens

skol- och forskningspolitik. Östros har rätt i att Moderaterna säger nej till

regeringens flumpedagogik. Dock har Östros fel när han hävdar att Moderaterna

inte vill förbättra den högre utbildningen och forskningen. Moderaterna är det

enda parti som har insett att det behövs ekonomiska resurser för att kunna

erhålla en forskning och grundutbildning i världsklass. Det är därför vi

avsätter minst 7,3 miljarder mer än vad socialdemokraterna gör till högre

utbildning och forskning. Det är också därför vi säger nej till regeringens

urholkning av grundutbildnings- och forskningsanslag.

Vad sedan Östros vill kalla vår politik är fullständigt likgiltigt. Faktum

kvarstår: myter och halleluja skapar inte grundutbildning och forskning i

världsklass. Det borde Östros inse. Därför borde han bryta med Thams tidigare

politik och inte försöka överträffa den. Vi vet redan, att döma av den massiva

kritik som Tham fick mottaga från forskarsamhället, att Thams politik var i

grunden förödande. Tyvärr bygger Östros sitt resonemang på myter. Detta är synd.

Verkligheten räcker.

Jonas Dahlgren

Lunds Moderata ungdomsförbund