Fem dagar utan studentmejl efter datorhaveri

- in Nyheter
@Lundagård

80 000 personer kom inte åt sin studentmejl under fem dagar.

Universitetet får hård kritik från studenter efter stort datahaveri.

UPPDATERAD! I en tidigare version av den här artikeln stod att i stort sett all studentmejl skulle raderas. Sedan dess har dock LDC lyckats återskapa innehållet med en mindre förlust av mejl.

Det var i slutet av februari som studenternas mejlkonton slutade att fungera. Troligen var det ett strömavbrott som orsakade felet på mejlservern. Eftersom strömmen kom och gick under en längre period fungerade inte heller de vanliga säkerhetssystemen.

– Det är svårt att gardera sig mot osedvanligt ovanliga händelser. Vi räknade inte med att det här skulle kunna inträffa, säger systemadministratören Per Hallgren som beskriver haveriet som det största som inträffat på universitetet.

Omkring 80 000 mejlkonton drabbades och eftersom även universitetets studentportal låg nere var det svårt för Lunds universitets datacentral (LDC) att nå ut med information. Först efter fem dagar fungerade mejlen igen.

Väntade svar om jobb

Haveriet skapade problem bland annat eftersom många institutioner använder adresserna för att nå ut med information om till exempel inställda föreläsningar.

Flera kritiska studenter kontaktade också Lundagård under tiden som servern låg nere.

– Det är väl förståeligt om man har driftstörningar under någon dag. Men jag menar en vecka, det är inte acceptabelt. Vad har andra företag för handlingsplaner om sådan här händer?, sa Christian Önrup, 29, som läser sista terminen på juristprogrammet.

Viss mejl har raderats

Han håller nu på att söka jobb och har angett studentmejladressen i ansökningarna.

– Visst kan datafel inträffa. Men det här är ändå 2007. Det måste ju finnas backupsystem, sa han.

Ett tag såg det ut som fyra dagars inkommen mejl skulle behöva raderas. Men till slut lyckades LDC rädda merparten, endast de mejl som var öppna vid tidpunkten för haveriet tros ha förstörts. Däremot har en del brev som skickats till studentadresser inte kommit fram. Men avsändaren bör då ha fått ett felmeddelande.

”Tillräcklig säkerhet”

Enligt Johnny Nilsson, enhetschef för LDC, är det inte acceptabelt att mejlen ligger nere under fem dagar.

– Nej, det är för lång tid. Vi måste hitta sätt att återföra informationen snabbare för ett så pass kritiskt system.

Har ni för dålig säkerhet?

– Nej, det jag tycker inte. Sånt här händer, nu får vi titta över det och se vilka åtgärder vi ska göra.

Kan studenterna lita på sina mejlkonton i fortsättningen?

– Det ska man kunna göra. Mejl i dag är så viktigt. Det är ett av de allra viktigaste systemen som finns.

Hade det tagit lika lång tid om det varit rektor Göran Bexells mejl som legat nere?

– Det är ju en bra fråga. Det är väl inte beroende på person. I värsta fall skulle det kunna ta så lång tid även för honom, säger han och skrattar kort.

Text: Patrik Kronqvist