”Kursvärderingar knappast kvalitetsarbete”

- in Debatt

De återkommande enkäterna om vad vi studenter tycker om utbildningen kallas tydligen kursvärderingar och inte kursutvärderingar. Bortsett från semantiken är det dock oklart vad Kristina Josefson och Jenny Pobiega har att invända mot att kursvärderingar knappast ska ses som kvalitetsarbete, svarar Jesper Alex-Petersen.

”Jag omges av röda sillar” skulle jag ha sagt om jag hade varit en del av den anglosaxiska världen. Alternativt mumlat något svåruttalat på latin. Kristina Josefson och Jenny Pobiega framför flera argument i sitt svar på min text om kursvärderingar. Problemet är att inget av dem berör min kritik.

Jag nämner över huvud taget inte universitetets övriga kvalitetsarbete som Kristina Josefson och Jenny Pobiega menar med kursutvärdering, utan diskuterar endast det som de noggrant påpekar kallas kursvärdering. Så med risk för att vara tjatig.

Mer än 30 års forskning har inte kunnat visa att utbildningens kvalitet förbättras genom att studenters åsikter samlas in som en ritual vid kursens slut.

Det spelar därför ingen roll att lagen fordrar kursvärderingar, att universitetet köpt in ett elektroniskt kursvärderingssystem eller att de påpekande jag gör riskerar att verka demoraliserande på studenter som ombeds fylla i oräkneliga enkäter. Det är fortfarande tvivelaktigt att hävda att ”kursvärderingar […] är en bärande del i Lunds universitets kvalitetsarbete”.

De bidrar (kanske) till att vi känner oss sedda och hörda av den hulda modern, men hur bidrar det till kvaliteten på utbildningen? Om studenters förslag till förändringar tas på allvar och genomförs utan att någon har kontrollerat att det innebär en förbättring kan det lika gärna leda till en sämre utbildning.

Kursvärderingar främjar ”studenternas inflytande över utbildningen” och ”påverkansarbetet i institutionsstyrelserna” hävdar Kristina Josefson och Jenny Pobiega och jag håller med. Skillnaden är att jag blir betänksam snarare än lättad när jag hör det och samtidigt läser att forskning konsekvent visar att studenter far med osanning när de utvärderar kurser (Clayson, 2012 s18-21).

Så för att sammanfatta. Det är tänkbart att kursvärderingar känns bra för studenter och administratörer, men deras funktion i övrigt är högst oklar vilket Kristina Josefsons och Jenny Pobiegas ansats till försvar understryker.

Läs även krönikan:  Kursutvärderingens menlöshet

Universitetet: ”Det blir en negativ trend om studenter inte svarar”