Morrhoppan – sex slogans Göteborg borde sno/använda:

- in Morrhoppan, Studentliv
@Morrhoppan

Det talas mycket om Göteborgs nations marknadsföring på sistone. Till min förskräckelse har det av många, inte minst på denna sida, kallats för ”stöld” eller ”plagiat”. Jag som har koll på reklambranschen vet att det kallas ”Brandjacking” och är en av de hetaste trenderna inom marknadsföring just nu. Jag vill därför ge följande tips på framtida slogans:

De e kärlek – Nu när Göteborg återtagit sin Håkan är det dags att snacka kärlek. Hur kan Hallands ha någon rätt att använda denna catchphrase som jag, enligt säkra källor, hört är den givna starten på varje Håkan-spelning ända sedan 90-talet?

Din studentradio – Visst, det är svårt att motivera varför en organisation som inte ägnar sig åt radio skulle vara ”Din studentradio”. Men samtidigt ägnar sig Radio AF ändå mest åt festande nuförtiden, precis som Göteborgs nation – det är dessutom en bra och inkluderande slogan som visar att ni ägs av och finns till för era medlemmar – studenterna.

En färgstark kår för många intressen och personer – Nackdelen är att denna slogan inte är så känd. Å andra sidan krävs det inte mycket för att sno den, jag menar hur färgstarka är jurister, egentligen? Ge det tio år så kommer de bara vara ett gäng hopplöst tråkiga paragrafryttare, medan Göteborg är den svenska humorns mecka!

Den största studentföreningen i Helsingborgs Studentliv! – Perfekt för att marknadsföra er i Helsingborg. Eftersom Helsingborg och Lund på många sätt har samma studentliv är det ju faktiskt, typ, sant att ni åtminstone är större än Stampus. Bara att köra!

– Party Station! ­ Detta är faktiskt inte ens Malmö Nations officiella slogan, vilket gör det enklare att sno den. Ni har ju dessutom också fester då och då, till och med Sveriges största frackmiddag (enligt så kallade ”alternativa fakta”), så det finns inget ont i att ta den!

Just do it –Det klassiska göteborgsuttrycket ”Just do it” för inte bara associationerna till Majorna och Feskekyrka, utan även till en viss handlingskraft och jävlar anamma som bara göteborgare har. För att inte tala om er attityd till marknadsföring – perfect match!