Sårad och sviken av Skånetrafiken

- in Krönika/Studentliv

Något är ruttet i Lunds infrastruktur när att vara i tid till busshållplatsen inte är en garanti för att hinna med bussen.

Alarmet ringer klockan 06.55. Startskottet har gått för min mycket komprimerade morgonrutin, som sträcker sig mellan denna tidpunkt och klockan 07.11, då min planerade buss avgår från Gambro. Den hinner jag förstås normalt inte med (jag är ju blott mänsklig), utan min egentliga buss går 07.19, och då är jag redan vid hållplatsen med fem minuter till godo. Allt enligt min supereffektiva tidsplan.

Men.

Avgångstid infinner sig, och passeras. Frånvaron av buss är påtaglig, jag börjar bli stressad. Med fingrar darrande av januariköld öppnar jag reseplaneraren, som nu har uppdaterats:

“Bussen avgick klockan 07.14.”

Jag har blivit offer för ett av Lunds mest oförlåtliga fenomen: Busschaufförer som kör för tidigt från hållplatsen. Människor vars moraliska grund vid någon punkt eroderat bortom all räddning.

Nästa buss går för sent – jag kommer att missa halva mitt seminarium.

För att inte fullkomligt tappa vettet kanaliserar jag mitt (helt proportionerliga) raseri i ett strängt men hövligt meddelande till Skånetrafikens Facebooksida. Kundservicekillen ställer några följdfrågor och avslutar med ett löfte om att meddela vidare. Allt tyder på att folkstyret och civilkuraget har segrat, men nej – haveriet upprepar sig, ungefär var tredje morgon faktiskt. Bussen avgår 3-7 minuter i förtid. Du skulle ju meddela vidare, kundservicekille! Var är du, vem är du, och hur kunde du låta folkets ärende förbli nonchalerat? Svara inte, jag vill inte ens höra.

Sådana här missöden slår hårt mot oss tidsoptimister, som ständigt jobbar med mycket små eller inga marginaler. Utsätts jag för minsta lilla intermezzo, exempelvis halka eller akut röksug, är grov försening oundviklig. Det är alltså absolut nödvändigt att alla omständigheter som ligger utom min makt faller sig till min fördel, vilket bland annat hänger på andra människors yrkesprestation. Tyvärr gör Lunds busspersonal uppenbarligen allt i sin makt för att motarbeta mig.

Det som frustrerar mig mest är att jag inte för mitt liv kan begripa förarens syfte. Han anländer alltså vid hållplatsen och är i fas med tidtabellen, passagerarna är nöjda, allt går som en klocka. Istället för att i detta läge utföra ett fulländat arbete och avgå vid exakt korrekt tidpunkt, väljer den här personen utifrån ytterst oklara motiv att avgå vid fel tid, och på köpet förstöra ett antal missade passagerares dag. Enbart sadism och total avsaknad av gudfruktighet kan motivera en så oprovocerad nedrighet.

Liksom, bussförseningar är en sak. De gör mig kanske stressad, men knappast arg. Jag är skittrött på svenne-tirader om hur “Skånetragiken” fortfarande inte insett att det kommer snö på vintern, och så vidare – är bussen sen utgår jag ifrån att det finns en bra anledning, och chauffören har antagligen gjort sitt bästa. Jag tror i regel på människans inneboende godhet, nämligen.

Med det sagt – att köra ifrån en hållplats över tre minuter för tidigt, det är inget mindre än ren misantropi.