Osvenska möten och oöppnade brev i Lee Mingweis nya utställning

Konstnären Lee Mingwei är aktuell med sin första separatutställning i Norden. Genom ett fokus på mänskliga interaktioner, orden som aldrig uttrycktes och omsorgens ritual förflyttas besökaren till en annan värld.

Passerar man genom Moderna Museets orangea entré – sprängfylld med intryck – och fortsätter in mot turbinhallen så möts man direkt av ett oväntat lugn och värme. Det är bara att ta av sig skorna och komma in.

Vid första anblick är det svårt att förstå vad utställningen Med vänliga hälsningar, Lee Mingwei handlar om. Det finns inga färgglada självporträtt eller skarpa skulpturer, men ger du dig hän och låter konstnären leda, inser du snart att det vackra återfinns i de mänskliga berättelserna. Vad Mingwei beskriver som den relationella estetiken tillåter ett utbyte mellan människorna som besöker och deltar i utställningen.

Utställningen består av tre huvudsakliga verk: man kan ta del av berättelser om donerade plagg, laga sina kläder i samtal med sömmerskan, eller skriva och läsa brev om det som aldrig blev sagt.

Med vänliga hälsningar, Lee Mingwei blir ett rum för gästfriheten och belyser det vackra i omsorgens ritual: Att få agera av omsorg om någon annan, antingen en älskad eller en fullständig främling.

På utställningen får besökare chans att
läsa andras brev och ta del av det som
inte aldrig blev sagt. Foto: Helene
Toresdotter/Moderna Museet.

Brevskrivandet lämnar mig särskilt berörd. Inte bara finns det möjlighet att själv komponera ett brev, utan man får även ta del av tidigare besökares brev. En blandning brev med och utan mottagare, fyllda med kärlek, ilska och förlåtelse. Det känns märkligt privat att öppna brev menade för någon annan. Men trots att jag inte är den tänkta mottagaren blir breven mycket talande även för mig, det gömmer sig igenkänning i allt jag läser. Att påminnas om att alla känslor man har även upplevs av andra, lämnar mig som besökare med påminnelsen att ensamhet bara är en illusion.

Syftet med konstnärskapet är att belysa mötet mellan människor och gästfriheten – något som i mångt och mycket saknas i den svenska kulturen – vilket också är det som ger utställningen sin relevans. Besökaren uppmanas göra allt som de är konditionerade att fnysa åt: ta av sig skorna, röra vid konsten, prata med andra besökare och anställda samt dela med sig av det hemliga och privata. Denna inbjudan till det förbjudna är det som berör mig som besökare mest och gör museibesöket helt unikt. Konstnären erbjuder en fri plats att röra sig utanför sociala normer, och ger oss därmed precis vad vi i det svenska samhället saknar mest. Mycket tillåts hända i det gemensamma rummet, och konstnären ser sig som en mellanhand till dessa möten.

Med vänliga hälsningar, Lee Mingwei vittnar om det allmänmänskliga och lämnar åskådaren med intrycket att vara en droppe i ett hav av människor. Vill du bli påmind om mänskliga öden och gemensamma upplevelser bör du besöka Moderna Museet i Malmö – och förloras i konsten.

Utställningen visas på museet fram till januari 2026.

”Lagningsprojektet” av Lee Mingwei uppmanar besökaren att få sina kläder lagade och samtala med skräddaren. Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet