"Den som bara jobbar för att tjäna pengar är en hora"

- in Karriär

På torsdagseftermiddagen möttes företagsledare och studenter under former som kom att likna ett coachingsamtal.

Paneldebatten under Lundaekonomernas arbetsmarknadsdagar skulle behandla viktiga samhällsekonomiska frågeställningar, men i stället kom det mest att handla om karriär.

Sven Hagströmer, Ingrid Bonde, Allan T Malm och Alessandro Catenacci, alla framgångsrika företags- och universitetsledare, har krupit ner i varsin fåtölj i det fullsatta Auditoriet på Sparta.

TV4-journalisten Lennart Ekdal skulle ställa gästerna mot väggen inom samhällsekonomiska frågor, med fokus på jämlikhet, integration och finansbranschens bristande förtroende.

Men så blev det inte. I stället fick ekonomistudenternas frågor styra och då blev det ett panelsamtal om hur man gör karriär, hanterar misstag och hur det känns att ha en miljard på banken.

Mindre taktik, mer kul

– Var inte så jävla taktiska utan gör någonting som ni tycker är kul, då kommer det att gå bra! När jag pluggade så var det mycket ”taktikiserande”, ”det där jobbet ska man ha för det är en bra plattform inför framtiden”. Om man är taktisk och tar ett jobb där man inte trivs så är det värre och sämre än att du får ett jobb som kanske inte är lika fint eller taktiskt rätt, men där du trivs och det går bra, säger Ingrid Bonde, vd för AMF Pension.

”Då är man ju en hora”

Flera gånger under samtalet klargjordes att företagsledaren Sven Hagströmer, känd från SVT:s Draknästet, är ”god för en miljard”. Samtalet kom att handla mycket om hans drivkrafter då det gäller arbete.

Hagströmer säger att han drivs av ”passion”, ”det är som med kärlek ungefär”.

– Om jag hoppar upp ur sängen klockan sex varje morgon och tycker livet är skitkul då blir jag i allmänhet ganska framgångsrik. Den som bara gör jobbet för att tjäna pengar, då är man ju en hora, säger Hagströmer och studenterna i Auditoriet brister ut i skratt som följs av applåder.

– Vad är det ni applåderar egentligen, frågar Lennart Ekdal.

Men Sven Hagströmer fortsätter:

– Jag tror ju inte att rektorn här på skolan sitter och utbildar massa horor. Utan ni måste tycka att det är roligt och meningsfullt det som ni gör. Gör ni det bara för pengarna så kommer arbetsgivarna förr eller senare upptäcka att det bara är en fasad.

Ingen politisk diskussion

Ingen i panelen invänder mot Hagströmers resonemang, utan nickar instämmande och publiken jublar. En gång under samtalet närmar sig panelen tydligt politiska frågor. Då handlar det om finansmarknadens storlek och hur och vem som ska reglera den. Men diskussionen avbröts:

– Nu blev du ju journalist Lennart, nu kom du väl ändå bort från ämnet… Det här börjar ju bli mer Uppdrag granskning nu, säger Ingrid Bonde.

Lära av misstag

Sedan faller samtalets deltagare in på coachingspåret igen. ”Vad har du lärt dig av dina misstag”, frågar en kille i publiken.

– Vad ska jag lära mig av mina misstag? Det viktigast är väl vad jag har varit bra på och hur kan jag mångfaldiga det. Det är ju inte med misstagen jag ska göra avstamp in i framtiden, det är ju med mina framgångar, säger Sven Hagströmer.

Tre studenter svarar: Att marknadsföra sig själv

På eee-dagarna får studenterna möjlighet att träffa framtida arbetsgivare, det pratas mycket om att ”marknadsföra sig själv”.

Lundagård ställde tre frågor till tre ekonomistudenter.

1. Marknadsför du dig själv?

2. Hur känns det?

3. Produkter brukar marknadsföras, blir man inte lite av en vara om man marknadsför sig själv?

Victor Pandurescu,19

Camilla Dahlberg, 21

Sara Andersson, 22

1. Jag försöker marknadsföra mig själv. Just nu på eee-dagarna har jag väl inte gjort det jättemycket eftersom jag är novisch. Jag har mest bara tittat omkring och försökt skaka lite händer. Men absolut det är ju viktigt att marknadsföra sig själv i alla lägen. 1. Det gäller väl att tro på sig själv och inte vara rädd för att skryta. Sverige är lite av ett ”janteland”, det är inte okej att sticka ut men jag tror att man måste sticka ut för att kunna slå sig fram. Det är ju så många som är duktiga. 1. Jag är ganska så ny som student och jag har ganska många år kvar här, så jag ser arbetsmarknadsdagarna som ett tillfälle att komma ut och få information om hur det ser ut på olika arbetsplatser, vad olika positioner innebär och vad man kan jobba med. Det är det jag fokuserar på snarare än att marknadsföra mig själv.
2. Det känns bra 2. Det känns ganska jobbigt, men det är en vanesak tror jag. 2. Vi är ju typiskt svenska, det är ju svårt att gå fram och prata om sig själv.
3. Jag tror inte att man blir en vara, jag tror att man får mer möjligheter att visa vad du går för om du kan marknadsföra dig själv. Att du inte ska vara rädd för att visa vad du är bra på. 3. Jo, men samtidigt måste man ju det. Hela samhället är ju uppbyggt så. Vill man slå sig fram så måste man ju framhålla sig själv. 3. Det skulle jag väl inte säga. Det kan ju ha lite dålig klang, det här ”sälja-in-sig-själv-snacket”. Men jag tror snarare att det här är ett väldigt bra tillfälle att marknadsföra sig själv. Jag skulle inte säga att det här med att marknadsföra sig själv är något negativt, även om det är lite svårt.