Studenter låstes in för att hitta nya lösningar

- in Studentliv

I Malmö högskolas bibliotek Orkanen avslutade 60 studenter veckan med att vara inlåsta i 24 timmar. Tillsammans med olika uppdragsgivare hade de i uppgift att lösa kluriga problem.

Studenterna kommer från Lunds universitet, Malmö högskola och Högskolan i Kristianstad. De är indelade i tio lag och lagen har varsin uppdragsgivare.

Klockan har passerat 08 på fredagsmorgonen och studenterna arbetar under tystnad och koncentration. Klockan 09:00 skulle varje lag vara färdiga med varsin idé.

Första laget klart

Klockan 8:20 bryts tystnaden av ett glatt tjoande. Det första laget är klara. Sparbanken syd är deras uppdragsgivare.

– Vårt case är att använda deras unika koncept för att attrahera rätt personal, säger lagmedlemmen Petra Juhlin, som studerar produktionsledarlinjen vid Malmö högskola.

Under dygnet har studenterna haft flera inlämningar.

– Det här var vår fjärde och sista, säger Petra Juhlin lättat.

Har ni sovit något under dygnet?

– Nej, men vid tre i natt tog vi alla en halvtimmes paus för att vila, säger hon.

De andra lagmedlemmarna fyller i att det var en välbehövlig vila för att orka ta nya tag.

– Det känns skönt att vara först av alla, säger Fanny Jonsson, som också går på produktionsledarlinjen på Malmö högskola.

Vad ska ni göra nu under dagen?

– Nu är det bara presentationen kvar, säger lagmedlemmarna med ett stort leende.

Bra bli inlåst

Tio företag har köpt caseplatser i tävlingen som organiseras av Drivhuset. Jonas Karlsson, som ansvarar för vägledning och marknadsföring för Drivhuset är positiv till att låsa in studenter i 24 timmar.

– Det är jättebra att folk som studerar får prova sina idéer i ett skarpt läge, säger han.

Teamwork viktigt

Studenterna har arbetat med casen tillsammans med uppdragsgivarna. Uppdragsgivarna har haft representanter på plats i Orkanen för att arbeta med lagen. Under fredagen bedömer en jury lagens idéer. De som vinner får en weekend i New York.

På fredagskvällen stod det klart att det vinnande laget blev Trafikverket, som kommit fram till ett förslag på hur verket kan bli bättre på att sköta banunderhållningen vintertid utan att det kostar något.