"Ingen väljer det idiotsäkra"

- in Aktuell
@Max Jedeur-Palmgren

Den här terminen börjar lärarutbildningen vid Lunds universitet i samarbete med Kristianstad högskola. Projektet har  kantats av problem med examensrätter och få sökande. I mitten av allt står utbildningschefen Håkan Sandgren.

Nervös inför starten?

– Nä, jag är inte nervöst lagd. Min erfarenhet säger mig att det som är viktigt när man träffar studenterna första gången är att dels vara beredd att svara på så många frågor som möjligt, men också att bära med sig de frågorna man inte har svar på och försöka hitta lösningar på dem. Det är så jag alltid har jobbat tidigare.

Lärarutbildningen har varit ett mycket omskrivet projekt. Vad blir det nu, fiasko eller succé?

– Hehe, du har googlat en del eller? Jag talade precis med en kollega om det här och vi konstaterade att fler och fler praktiska saker löser sig nu. Jag har, sen jag började som utbildningschef den första mars, arbetat väldigt hårt tillsammans med folk från både Kristianstad och Lund, med att lösa praktiska problem av olika slag. Men de konkreta frågorna, som till exempel hur den ekonomiska hanteringen ska ske, eller vem som ska ha hand om registreringen, skjuter man ofta upp för att de är komplicerade. Man löser dem inte förrän det är skarpt läge. Men de sakerna har vi klarat av under våren och håller på att lösa nu kontinuerligt.

Utöver det administrativa så har antalet sökande oroat. Kommer ni fylla platserna?

– Vi har fyra ämnen här på Campus Helsingborg till hösten. Vi kommer med  största sannolikhet att fylla historia, engelska och svenska. Sen har vi ju samhällskunskap, och där fyller vi på med en samling reserver. Till slut blir det nog 20-25 studenter av de 35 platser som vi hade räknat med.

Och ämnena i Kristianstad då?

– Väldigt få studenter tyvärr.

Vad beror det på?

– Det beror på två saker. Det första är att de som söker till lärarutbildningen i Kristianstad framförallt söker förskole- och grundlärarutbildningar. Av tradition är ämneslärardelen i Kristianstad den minsta delen. Det är en aspekt. Den andra  orsaken är att de ämnen som är förlagda till Kristianstad är det väldigt få som söker, förutom matematik. Hem- och konsumentkunskap och naturvetenskap är väldigt små ämnen. Jag tror att nationellt sett, inför höstens antagning, är det en potentiell student som sökt lärarutbildning med ingång kemi. Och detta är ett generellt problem som vi måste tackla.

– Det är också det som är lite av en paradox med den här utbildningen. Om du skulle välja att utbilda dig till gymnasielärare med en kombination i fysik/kemi till exempel så hade du kunnat välja och vraka bland jobben. Det är lite intressant att dessa nästan idiotsäkra karriärvägar väljs av väldigt få studenter.

Att projektet med lärarutbildningen sammanflätar två lärosäten är något ganska unikt. Vad är de största skillnaderna mellan Lund och Kristianstad?

– Det är ju så att Lund framför allt är ett forskningsuniversitet. Kristianstad är tvärtom. Det är en professionshögskola, en högskola som främst lägger vikt på utbildningarna. Där finns en diskrepans mellan lärosätena som är väldigt tydlig. Är man lärare i Kristianstad är man väldigt medveten om att man framförallt jobbar med professionsutbildningar. På andra sätt kan man säga att alla lärare i Lund också är framgångsrika forskare. Det är de inte i Kristianstad, för där är man i första hand pedagog och kanske i andra, tredje eller fjärde hand forskare. Sen är det också så att Kristianstad är en väldigt liten högskola, 500 anställda och 5 000 studenter max. Det gör att kontakten mellan lärare och studenter där är väldigt intim.

Där låter det ju som att Lund kan lära av Kristianstad!

– Nja, det hade kanske varit förmätet av mig att säga så.

Det här är en stark profilfråga, inte minst för rektor Per Eriksson. Finns det inte en chans att stora Lunds universitet i framtiden plockar russinen ur kakan när de knyter an sig de kunskaper som de i dag saknar?

– Jag kan ju förstå problematiken, men målsättningen är att skapa en gemensam ämneslärarutbildning. Men om man vänder på steken så kan man också säga att Kristianstad har, och har länge haft erfarenhet och kunskap i att bedriva lärarutbildning. Där finns det lärarkunskap, administration och studievägledare som kan detta. Det finns kontakter med skolor för studenternas praktik, och det kan Kristianstad utan och innan.

– Alla de här sakerna kan Lund ingenting om, och den kunskapen och erfarenheten måste till i utbildningen för att den ska fungera. Här är Kristianstad outstanding. På de här bitarna kan inte Lund konkurrera, utan litar på att Kristianstad högskola ansvarar för och tar hand om det.